Wikia

Ronnie James Dio1

algemeen

Ronnie James Dio was een Amerikaanse heavy metal zanger geboren op 10 juli 1942 te Portsmouth (New Hampshire) en is overleden op 68 jarige leeftijd op 16 mei 2010 te Houston (Texas) aan maagkanker.

Elf (1967–1975)

De eerste band van Ronnie was The Electric Elves de naam werd al snel veranderd in The Elves en in 1969 uiteindelijk in Elf. In 1972 deden ze auditie voor het voorprogramma van Deep Purple, waar ze uiteindelijk 2 jaar in het voorprogramma stonden. Na het opnemen van 3 albums: Elf, Carolina County Ball (in de Verenigde Staten onder de naam: L.A.59) en Trying to Burn the Sun. De band werd in 1975 ontbonden toen de meeste leden, waaronder zanger Dio overstapten naar Rainbow.

Butterfly Ball (1974)

In 1972 trok Ronnie al de aandacht van Deep Purple bassist Roger Glover toen ze bij hun in het voorprogramma stonden, die daarna twee albums voor Elf produceerde en Ronnie in 1974 uitnodigde om een nummer op zijn solo project: Butterfly Ball in te zingen: Love is all wat een wereldbestseller werd.

Rainbow (1975–1979)

Ritchie Blackmore, niet gelukkig met de koers van Deep Purple, stapte op en vormde met de leden van Elf, de gitarist uitgezonderd, een nieuwe band: Rainbow. Na een aantal succesvolle albums (waaronder Ritchie Blackmore's Rainbow, Rising en Long Live Rock 'N' Roll) vertrok Ronnie om vervolgens bij Black Sabbath de plaats van Ozzy Osbourne over te nemen.

Black Sabbath (1979-1982, 1991-1992)

In 1979 stapt Ozzy Osbourne op bij de band Black Sabbath om aan zijn solo carriere te beginnen en Ronnie James Dio wordt aangetrokken om zijn plaats over te nemen. Na een tweetal succesvolle albums (Heaven And Hell en The Mob Rules) vertrekt Dio echter weer, samen met drummer en goede vriend Vinny Appice om zijn eigen band "Dio" te beginnen.

Dio (1982-1990, 1993-2010†)

In 1982 verlaat Dio de band Black Sabbath om samen met drummer Vinny Appice zijn eigen band Dio op te richten, het debuutalbum: Holy Diver uit 1983 wordt als een klassieker gezien in het heavy metal genre.

Heaven And Hell (2006-2007)

In 2006 worden Dio en Appice opnieuw gevraagd om de plaatsen van Ozzy en drummer Bill Ward in Black Sabbath over te nemen, maar dan echter onder de naam Heaven and Hell, vernoemd naar de gelijknamige succes album die met deze bezetting in 1980 is opgenomen. De samenwerking is echter van korte duur, daar Ozzy Osbourne - die eerder had aangekondigd met pensioen te gaan - terug kwam op zijn oude plek.

  • zie ook: pop, punk, rock en metal bands